Awaria samochodu prawie zawsze wiąże się z wysokimi kosztami. Jest to szczególnie bolesne, kiedy wartość naprawy będzie stanowić znaczącą część ceny samego auta. W przypadku nowszych i droższych pojazdów, które hipotetycznie nie powinny ulegać usterkom, ceny potrafią być wręcz abstrakcyjne. Jeśli nie chcemy płacić aż tak wiele do wyboru mamy dwie drogi – części używane, albo zamienniki oryginałów.
Nie każdy element warto zastępować używanym. O ile zakup na przykład używanej turbosprężarki ze zniszczonego auta może być dobrą inwestycją i oszczędnością, o tyle kupno sprzęgła z drugiej ręki, może być kiepskim pomysłem, bo nie da się dobrze ocenić jego stanu. Z założenia elementy samochodu, które nie podlegają wymianie (dopóki nie ulegną awarii) warto kupić w stanie używanym. Z kolei takie, które się po prostu zużywają, jak zawieszenie, czy rozrząd lepiej kupić nowe, nawet w postaci zamiennika. W przypadku cen, to zostaje zachowany stosunek związany bezpośrednio z marką samochodu. Jeśli pomyślimy o częściach używanych do aut francuskich, to wybór ten będzie generalnie tańszy, niż chociażby do tych niemieckich.
Tutaj oszczędność może być potencjalnie dużo wyższa, niż na kupnie używanych części, ale takie „okazje” najczęściej będą okupione pewnym ryzykiem. Części zamienne niższej jakości będą służyć krócej i mogą nie oferować takiej sprawności jak oryginalne. Jeśli chcemy stosować zamienniki to konieczne jest wybieranie sprawdzonych marek, które mają gwarancje i homologację drogową.