Posiadacze małych i lekkich aut miejskich zapewne nigdy nie zastanawiali się nad nośnością opon. Jeśli jednak mamy do czynienia z autem o wiele cięższym, to indeks nośności jest jednym z absolutnie podstawowych parametrów, które zapewniają nam bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też warto wiedzieć jak odczytać na oponie ten parametr, a także co oznacza. Jeśli kupujemy nowe opony, to możemy liczyć na pomoc sprzedawcy, ale w przypadku zakupu używanego kompletu, często jesteśmy zdani tylko na własną wiedzę.
Każda opona sprzedawana na rynku europejskim musi posiadać komplet odpowiednich oznaczeń. Jednym z nich jest właśnie indeks nośności, który najczęściej umieszczany jest tuż po parametrach średnicy, profilu i szerokości (np. 185/55R15). Bezpośrednio po nim powinny znaleźć się dwie lub trzy cyfry oraz litera, np. 91T albo 89H. Cyfry oznaczają właśnie indeks nośności, natomiast litera to indeks prędkości. Oba te parametry są ze sobą powiązane, ponieważ wyrażona nośność to waga, jaką jest w stanie udźwignąć opona przy swojej prędkości maksymalnej.
Dwie lub trzy cyfry, którymi wyrażony jest indeks nośności, odnoszą się po prostu do maksymalnej wagi, jaką może unieść opona. Dane trzeba odczytać ze specjalnej tabeli, którą można znaleźć u producenta lub też w sieci. Dla przykładu wartość 60 to nośność do 250 kg, a 84 to już 500 kg. Dodatkowe informacje możemy znaleźć na https://plusgum.pl/blog/2018/06/08/czym-indeks-nosnosci-opony/.