Rozrusznik jest jednym z najważniejszych podzespołów w samochodzie. Bez niego nie jesteśmy w stanie uruchomić silnika spalinowego. W przypadku skrzyni ręcznej można ratować się odpalaniem na popych, jednak nie jest to zalecane z uwagi na możliwość uszkodzenia rozrządu. Jeżeli natomiast mamy skrzynię automatyczną, to nie możemy nawet wykorzystać tego awaryjnego sposobu na odpalanie. Dlatego też rozrusznik powinien być zawsze sprawny. Sprawdzamy jakie są najczęstsze usterki tego podzespołu, dowiemy się też jak można zawczasu przewidzieć awarię.
Samochodowy rozrusznik jest zwyczajnym silnikiem prądu stałego. Posiada więc grafitowe szczotki, które w miarę pracy ścierają się, co jest naturalnym efektem. W pewnym momencie są już tak krótkie, że nie są w stanie dosięgnąć komutatora. W takiej sytuacji po przekręceniu kluczyka słyszymy jedynie metaliczne stuknięcie, natomiast rozrusznik nie pracuje. Awaria tego typu jest poprzedzona początkowo sporadycznym „zawieszaniem się” silnika elektrycznego, które z czasem staje się coraz częstsze. Musimy wtedy kilka razy przekręcać kluczyk w pozycję rozruchu, by silnik rozrusznika podjął pracę.
Rozruszniki nie są na stałe zazębione z obracającym się wałem korbowym silnika spalinowego. Sytuacja ta występuje tylko w momencie rozruchu, gdy mechanizm (tzw. bendiks) otrzymuje sygnał elektryczny, gdy przekręcamy kluczyk do pozycji START. Więcej na ten temat, a także ceny przykładowych mechanizmów można zobaczyć poniżej: https://www.shop.bendiks.pl/pol_m_Rozrusznik-184623.html. Zazwyczaj uszkodzenie mechanizmu zazębiania powoduje, że rozrusznik całkowicie odmawia współpracy. Wtedy po przekręceniu kluczyka nie słyszmy nawet charakterystycznego metalicznego uderzenia.