W każdej dużej firmie produkcyjnej lub usługowej korzysta się dziś z rozmaitych rozwiązań informatycznych. Pomagają one w różnych sytuacjach: Automatyzują proces produkcji, usprawniają relacje z klientami, polepszają wewnętrzny przepływ danych i informacji. W dzisiejszym poradniku postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.
Praktycznie każde przedsiębiorstwo usługowe, które ma dużą ilość klientów (np. dostawca telewizji kablowej bądź internetu) korzysta dziś z systemu typu CRM. Jest to zestaw oprogramowania, który ma za zadanie zautomatyzować wiele różnych procesów, między innymi: sprawdzanie czy nikt nie zalega z opłatami, automatyczne generowanie wezwań do zapłaty, obsługa reklamacji i tym podobne. System CRM dla firm najczęściej kupowany jest od zewnętrznych podmiotów, choć największe przedsiębiorstwa pozwalają sobie na pisanie oprogramowania od zera.
Nie da się ukryć, że bardzo rozbudowany system informatyczny może też w pewnych momentach ulec usterkom. By nie doszło do przestoju w pracy, bądź wręcz wycieku jakichś bardzo wrażliwych danych na zewnątrz, ważne jest zatrudnianie wielu informatyków. Tworzy się całe działy utrzymania sieci i bezpieczeństwa, w których znajduje się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset stanowisk. Małe i średnie przedsiębiorstwa wybierają jednak inną formę. Opieka informatyczna dla firm jest dziś bowiem oferowana przez wiele wyspecjalizowanych podmiotów i można z niej korzystać na zasadzie outsourcingu.