Skrzynia biegów to urządzenie montowane w samochodach, które pozwala dostosowywać prędkość obrotową silnika do prędkości jazdy oraz występujących obciążeń. Mechanizm ten łączy się z silnikiem poprzez sprzęgło, a do zmiany biegów służy specjalny drążek. Prawidłowo działająca przekładnia jest precyzyjna i cicha.
We współczesnej motoryzacji wyróżnia się kilka rodzajów przekładni. Najbardziej popularna jest nadal manualna skrzynia biegów. Na rynku amerykańskim najczęściej montuje się przekładnie automatyczne stopniowe. W sprzedaży dostępne są również samochody wyposażone w mechanizm automatyczny bezstopniowy oraz skrzynie bezstopniowe. Charakterystyczną cechą konstrukcji manualnych jest ich niezawodność oraz bezawaryjność. Klasyczne automaty są droższe, jednak oferują znakomity komfort jazdy.
Manualna skrzynia biegów zbudowana jest z kół zębatych oraz mechanizmu ich przesuwu umieszczonych na wałkach głównym, pośrednim oraz sprzęgłowym. W skład mechanizmu wchodzą także łożyska, do których mocowane są wałki oraz system uszczelniaczy zapobiegający wyciekaniu oleju znajdującego się w skrzyni. Dodatkowy element wyposażenia kół zębatych stanowią synchronizatory oraz przesuwki. Ich zadaniem jest przyspieszenie wyrównywania prędkości obrotowej sprzęgniętych elementów. Manualna skrzynia biegów to konstrukcja, która może zostać poddawana naprawie. W przypadku zużycia się łożysk możliwe jest dokonanie ich wymiany. Praktycznie każdy renomowany sklep z łożyskami dysponuje podzespołami potrzebnymi do przeprowadzenia prac naprawczych.