Z jakich elementów składa się skrzynia biegów?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Skrzynia biegów to urządzenie montowane w samochodach, które pozwala dostosowywać prędkość obrotową silnika do prędkości jazdy oraz występujących obciążeń. Mechanizm ten łączy się z silnikiem poprzez sprzęgło, a do zmiany biegów służy specjalny drążek. Prawidłowo działająca przekładnia jest precyzyjna i cicha.

Rodzaje dostępnych skrzyń biegów

We współczesnej motoryzacji wyróżnia się kilka rodzajów przekładni. Najbardziej popularna jest nadal manualna skrzynia biegów. Na rynku amerykańskim najczęściej montuje się przekładnie automatyczne stopniowe. W sprzedaży dostępne są również samochody wyposażone w mechanizm automatyczny bezstopniowy oraz skrzynie bezstopniowe. Charakterystyczną cechą konstrukcji manualnych jest ich niezawodność oraz bezawaryjność. Klasyczne automaty są droższe, jednak oferują znakomity komfort jazdy.

Budowa manualnej skrzyni biegów

Manualna skrzynia biegów zbudowana jest z kół zębatych oraz mechanizmu ich przesuwu umieszczonych na wałkach głównym, pośrednim oraz sprzęgłowym. W skład mechanizmu wchodzą także łożyska, do których mocowane są wałki oraz system uszczelniaczy zapobiegający wyciekaniu oleju znajdującego się w skrzyni. Dodatkowy element wyposażenia kół zębatych stanowią synchronizatory oraz przesuwki. Ich zadaniem jest przyspieszenie wyrównywania prędkości obrotowej sprzęgniętych elementów. Manualna skrzynia biegów to konstrukcja, która może zostać poddawana naprawie. W przypadku zużycia się łożysk możliwe jest dokonanie ich wymiany. Praktycznie każdy renomowany sklep z łożyskami dysponuje podzespołami potrzebnymi do przeprowadzenia prac naprawczych.

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*