Świeca żarowa to elektryczne urządzenie grzewcze służące do wstępnego podgrzewania komory spalania silnika wysokoprężnego. Składa się ona z metalowego cylindra z gwintem na jednym końcu i drutu oporowego nawiniętego wokół drugiego. Gdy przez drut przepływa prąd, nagrzewa się on i żarzy.
Zadaniem świecy żarowej jest podgrzanie powietrza przed wejściem do komory spalania silnika. Poprawia to spalanie poprzez odparowanie wody pozostałej w cylindrach po rozruchu i zwiększenie temperatury gazów, dzięki czemu spalają się one bardziej efektywnie. Dodatkowe ciepło pomaga również zapobiegać problemom z rozruchem zimnego silnika spowodowanym przez kondensację gromadzącą się w silniku podczas zimnej pogody.
Świece żarowe są zwykle podłączone do przełącznika zamontowanego na górze lub w pobliżu głowicy cylindra, który wyłącza je, gdy nie są potrzebne do rozruchu lub rozgrzewki. Mogą być również podłączone bezpośrednio do napięcia akumulatora bez mechanizmu przełączającego; jest to powszechne w starszych pojazdach, w których nie ma alternatora lub rozrusznika, aby zapewnić zasilanie dla świateł i akcesoriów, gdy nie działają (np. podczas rozruchu). Świece żarowe, które są zawsze gorące, mają własne źródło zasilania, ponieważ nie są zależne od funkcji wyłącznika zapłonu; mogą być podłączone bezpośrednio do napięcia akumulatora lub poprzez obwód przekaźnikowy.
Jeśli masz problem z tą częścią w swoim samochodzie i chcesz skorzystać z usług specjalisty, to wykręcanie świec żarowych jest jedną z zadań, którą oferują.